دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۸

«حبیب دهقان نسب» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«فیلم‌نامه خوب» به همه عوامل می‌گوید که چه کاری باید انجام دهند و چگونه عمل کنند/ بسیاری از مشکلات به «ضعف فیلم‌نامه» و به خصوص «شخصیت‌پردازی» برمی‌گردد

حبیب دهقان نسب

سینماپرس: «حبیب دهقان نسب» با بیان این مطلب که وقتی فیلم‌نامه ضعیف باشد، قصه درست نباشد، چارچوب و ساختار مناسبی نداشته باشد، شخصیت‌پردازی ضعیف باشد و روند داستانی درستی وجود نداشته باشد طبیعتاً همه عوامل در کار کردن با آن فیلم‌نامه با مشکل مواجه می‌شوند، گفت: شخصیت‌پردازی یکی از ارکان اصلی یک فیلم‌نامه است. وقتی شخصیت‌ها یک‌بعدی و تک‌ساحتی باشند و به درستی شکل نگرفته باشند، قطعاً بازیگران نمی‌توانند اثری قوی ارائه دهند.

«حبیب دهقان نسب» بازیگر پیشکسوت و توانمند سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به دلایل افول کیفیت عنصر فیلمنامه در آثار نمایشی سینما و تلویزیون سال های اخیر؛ اظهار داشت: به نظر من، محدودیت‌های سخت و روزافزونی که به‌عنوان خطوط قرمز در حوزه هنرهای نمایشی و سینما وضع می‌شود، بزرگ‌ترین مانع برای فیلمنامه‌نویسان است تا بتوانند آنچه را که می‌خواهند و باید نوشته شود، آزادانه بنویسند. طبیعتاً این محدودیت‌ها به سایر عوامل تولید، از جمله کارگردانان و گروه‌های دیگر نیز آسیب می‌رساند.

وی تاکید کرد: این چارچوب‌های محدودکننده که به‌ویژه بر نویسندگان تحمیل می‌شود، لطمهٔ بزرگی به جریان خلاقیت می‌زند و علت اصلی شباهت زیاد بسیاری از فیلمنامه‌ها و آثار تلویزیونی به یکدیگر است؛ چرا که نویسندگان مجبورند از فرمول‌های تکراری و از پیش تعیین‌شده پیروی کنند. در واقع، به فیلمنامه‌نویسان گفته می‌شود «این فرمول را بنویسید»، که نتیجه آن تولید آثار کلیشه‌ای است.

بازیگر سریال های «مختارنامه» و «از سرنوشت» در مورد سریال های نمایش خانگی تصریح نمود: شبکه نمایش خانگی با وجود فراز و نشیب‌ها و داشتن آثار ضعیف و قوی، به دلیل فضای بازتری که نسبت به تلویزیون دارد، توانسته نظر مردم را بیشتر جلب کند.

وی ادامه داد: از آنجا که دست‌کم در بخش‌هایی از تولیدات نمایش خانگی آزادی عمل بیشتری وجود دارد از انتخاب لباس و گریم گرفته تا موضوعات و قصه‌ها بسیاری از آثار پلتفرم‌ها، به دلایل همین محدودیت‌ها، امکان پخش در تلویزیون را ندارند.

دهقان نسب با بیان این مطلب که مردم کشور ما گزینه‌های تفریحی محدودی دارند؛ اظهار داشت: تلویزیون و پلتفرم‌های دیجیتال. اگر محدودیت‌ها بیشتر شود، امکان انتخاب و بهره‌مندی از این تفریحات کمتر می‌شود که این امر به‌هیچ‌وجه مطلوب نیست.

بازیگر فیلم های سینمایی «شب واقعه» و «عقاب صحرا» در پاسخ به دلیل افول کیفیت نقش آفرینی بازیگران بیان کرد: دلیل اصلی این مسئله فیلمنامه است. فیلم‌نامه حرف اول را می‌زند؛ یعنی فیلم‌نامه خوب به همه عوامل از جمله بازیگر، کارگردان، طراح صحنه، لباس، مدیر صحنه، موسیقی‌دان و سایر اعضای تیم می‌گوید که چه کاری باید انجام دهند و چگونه عمل کنند.

وی تاکید کرد: وقتی فیلم‌نامه ضعیف باشد، قصه درست نباشد، چارچوب و ساختار مناسبی نداشته باشد، شخصیت‌پردازی ضعیف باشد و روند داستانی درستی وجود نداشته باشد، طبیعتاً همه عوامل در کار کردن با آن فیلم‌نامه با مشکل مواجه می‌شوند.

او ادامه داد: شخصیت‌پردازی یکی از ارکان اصلی یک فیلم‌نامه است. وقتی شخصیت‌ها یک‌بعدی و تک‌ساحتی باشند و به درستی شکل نگرفته باشند، قطعاً بازیگران نمی‌توانند اثری قوی ارائه دهند.

دهقان نسب با انتقاد از نقش تهیه کنندگان در شکل گیری این افول متذکر شد: به نظر من، بسیاری از مشکلات به ضعف فیلم‌نامه و به خصوص شخصیت‌پردازی برمی‌گردد. این موضوع فقط مختص تلویزیون نیست، بلکه بودجه‌های محدود هم تأثیرگذار است. تهیه‌کنندگان تمایل دارند هزینه‌ها را کاهش دهند، بنابراین اغلب به سراغ بازیگران حرفه‌ای می‌روند و مابقی نقش‌ها را به بازیگران کم‌تجربه می‌سپارند.

«حبیب دهقان نسب» در پایان این گفت و گو خاطرنشان ساخت: من مخالف حضور جوانان نیستم، چرا که سینما، تلویزیون و تئاتر همواره نیازمند نیروی جوان است. نسل فعلی بالا می‌رود و نیاز به جایگزین دارند، اما باید این جوانان به درستی شناخته شده و آموزش ببینند. حضور ناگهانی و بدون آموزش در جلوی دوربین نتیجه مطلوبی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.